سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و در خبر ضرار پسر ضمره ضبابى است که چون بر معاویه در آمد و معاویه وى را از امیر المؤمنین ( ع ) پرسید ، گفت : گواهم که او را در حالى دیدم که شب پرده‏هاى خود را افکنده بود ، و او در محراب خویش بر پا ایستاده ، محاسن را به دست گرفته چون مار گزیده به خود مى‏پیچید و چون اندوهگینى مى‏گریست ، و مى‏گفت : ] اى دنیا اى دنیا از من دور شو با خودنمایى فرا راه من آمده‏اى ؟ یا شیفته‏ام شده‏اى ؟ مباد که تو در دل من جاى گیرى . هرگز جز مرا بفریب مرا به تو چه نیازى است ؟ من تو را سه بار طلاق گفته‏ام و بازگشتى در آن نیست . زندگانى‏ات کوتاه است و جاهت ناچیز ، و آرزوى تو داشتن خرد نیز آه از توشه اندک و درازى راه و دورى منزل و سختى در آمدنگاه . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :7
بازدید دیروز :0
کل بازدید :1955
تعداد کل یاداشته ها : 19
103/2/30
12:19 ع

داروی پرازوسین،مصارف و عوارض آن

در این مطلب اندک اشاره ای به داروی پرازوسین ، مصارف و کاربرد ها و عوارض آن می کنیم:

پرازوسین (به انگلیسی: PRAZOSIN)

رده درمانی: داروهای کاهنده فشارخون آلفا بلوکر

اشکال دارویی: قرص

موارد مصرف

افزایش فشارخون، نارسائی احتقانی قلب مقاوم، انقباض عروقی در سندرم رینود، ایسکمی عروقی ناشی از ارگوتامین، فئوکروموسیتوما، هیپروتروفی خوش‌خیم پروستات (BPH)

داروی پرازوسین،مصارف و عوارض آن

مکانیسم اثر

با بلوک‌کردن گیرنده‌های آلفا آدرنرژیک، عروق خون محیطی را گشاد می‌کند. مقاومت محیطی را پائین آورده و فشارخون را کم می‌نماید.

عوارض جانبی

افت فشار خون وضعیتی (بخصوص هنگام برخاستن از حالت‌خوابیده یا نشسته) ، تند و نامنظم شدن ضربان قلب ، مشکلات جنسی ، تورم اندامها به خصوص پا ، حساسیت ، خواب آلودگی، اضافه وزن غیر منتظره و یبوست ، سرگیجه یامنگی، درد قفسه سینه، تنگی نفس.

فارماکوکینتیک‌: این‌ دارو از مجرای‌ گوارش‌بخوبی‌ جذب‌ می‌شود. متابولیسم‌ این‌ آن‌احتمالا کبدی‌ است‌. نیمه‌ عمر دارو 3 ـ 2ساعت‌ است‌ که‌ در نارسایی‌ احتقانی‌ قلب‌،ممکن‌ است‌ به‌ بیش‌ از دو برابر برسد. اثرکاهنده‌ فشارخون‌ پس‌ از یک‌ نوبت‌ مصرف‌دارو، طی‌ دو ساعت‌ و در نارسایی‌ احتقانی‌قلب‌، خیلی‌ سریع‌ ظاهر می‌شود. زمان‌ لازم‌برای‌ رسیدن‌ به‌ اوج‌ غلظت‌ این‌ دارو 3 ـ 1ساعت‌ است‌. زمان‌ لازم‌ برای‌ رسیدن‌ به‌اوج‌ اثر کاهنده‌ فشارخون‌ پس‌ از مصرف‌مقدار واحد 4 ـ 2 ساعت‌ است‌. در نارسایی‌احتقانی‌ قلب‌، این‌ زمان‌ یکساعت‌ است‌. این‌دارو عمدت? از طریق‌ صفرا و مدفوع‌ دفع‌می‌شود.موارد منع‌ مصرف‌: پرازوسین‌ در نارسایی‌قلب‌ ناشی‌ از انسداد مکانیکی‌ (از جمله‌ تنگی‌آئورت‌) نباید مصرف‌ شود.

هشدارها:1 ـ این‌ دارو در سالخوردگان‌ وبیماران‌ مبتلا به‌ بیماریهای‌ شدید قلبی‌ بایدبا احتیاط فراوان‌ مصرف‌ شود.

2 ـ اولین‌ مقدار مصرف‌ دارو، ممکن‌ است‌سبب‌ کلاپس‌ ناشی‌ از کاهش‌ فشار خون‌شود.

 

3 ـ در طول‌ درمان‌ نارسایی‌ احتقانی‌ قلب‌،ممکن‌ است‌ نسبت‌ به‌ اثر پرازوسین‌ تحمل‌ایجاد شود.

 

4 ـ اندازه‌گیری‌ فشارخون‌ در فواصل‌ منظم‌طی‌ مصرف‌ دارو، ضرورت‌ دارد.

 

5 ـ مقدار مصرف‌ دارو باید براساس‌

 

پاسخ‌ فشار خون‌ و نیاز هر بیمار تنظیم‌شود.

مقدار مصرف‌:

 

بزرگسالان‌: در درمان‌ زیادی‌ فشارخون‌،مقدار شروع‌ 1 ـ 0/5 میلی‌گرم‌ دو یا سه‌ باردر روز است‌. مقدار نگهدارنده‌ بر حسب‌نیاز بیمار و بتدریج‌ تنظیم‌ می‌شود (معمولاmg/day 15 ـ 6 در دو یا سه‌ مقدار منقسم‌).کودکان‌: با سن‌ کمتر از 7 سال‌، ابتدا 0/25میلی‌گرم‌ دو یا سه‌ بار در روز مصرف‌می‌شود. این‌ مقدار بر حسب‌ پاسخ‌ بیمارتنظیم‌ می‌شود. در کودکان‌ 12 ـ 7 سال‌،ابتدا 0/5 میلی‌گرم‌ دو یا سه‌ بار در روزمصرف‌ می‌شود که‌ بر حسب‌ پاسخ‌ بیمارتنظیم‌ می‌شود.

 

 

 

اشکال‌ دارویی‌:

 

Tablet : 1 mg, 5 mg

 

© بازنشر مطالب یورفان تنها باذکر منبع، مجاز میباشد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

ارسال به کلوب ارسال به فبس بوک ارسال به گوگل ارسال به فرند فید ارسال به فرند فید

 


  
  

خواص منحصر بفرد لبو

لبو به دلیل داشتن فیبر که خاصیت کاهش چربی خون را دارد و همچنین اسیدفولیک، باید در سبد غذایی بیماران قلبی قرار گیرد.

:::خواص منحصر بفرد لبو:::
لبو پاک کننده عالی است و می‌تواند معده را شستشو داده و حکم مسهل را برای برخی افراد دارای یبوست دائمی دارد.
مفیدترین و بهترین بخش چغندر، برگ آن است و بعد ساقه‌های آن و بعد از آن ریشه که پخته آن لبو نام دارد.
قند ریشه چغندر برای مبتلایان به دیابت مضر است.
خوردن پخته چغندر رعشه را معالجه می‌کند.
برگ سرخ رنگ آن اگر خام با سرکه و خردل خورده شود طحال را باز می‌کند و ورم آن را فرو می‌نشاند.
برای درد پشت و مثانه و امراض مقعد مفید است.
آب برگ چغندر برای درد مفاصل و نقرس، سردرد و دندان‌درد مفید است. ضماد برگ با اسید بوریک باعث بهبود کک و مک و طاسی می‌شود.
افراد می‌توانند با مصرف 105 گرم چغندر قرمز، 53 درصد اسیدفولیک مورد نیاز بدن را تأمین کنند.
فیبر زیاد موجود در آن، موجب کاهش سطح کلسترول خون و کاهش خطر بروز سکته‌های قلبی در بیماران قلبی است. گفتنی است، چغندر قرمز به دلیل داشتن مواد مغذی آهن در کنار اسیدفولیک از بروز کم‌خونی جلوگیری می‌کند.

لبو از دید یک کارشناس
عضو مرکز ایمنی محصولات طبیعی و گیاهان دارویی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: مصرف لبو از بروز جذام جلوگیری می‌کند.
مهدی ‌ایمانی با اشاره به این که چغندر لبویی گیاهی است با فواید بسیار که پخته آن را لبو می‌گویند، افزود: پخته این گیاه، رعشه را معالجه می‌کند و بسیار آرامش بخش است.
وی با بیان این که لبو برای مغز و اعصاب مفید است، ادامه داد: آب لبوی خام برای التهاب مثانه، رفع یبوست مفید است و علاوه بر آن این گیاه دارای ویتامین‌هایی است که اشتها آور است و برای افراد بسیار لاغر حکم کیمیا را دارد.
به گفته‌ی ‌ایمانی، مصرف لبو، لکه‌های سفیدی که در پوست بدن پدید آمده و موجب مرض پیسی می‌شود را از بین می‌برد.
وی با ذکر این که چغندر لبویی یک ساله بوده و منشأ آن را سواحل مدیترانه در اروپا و شمال افریقا می‌دانند، توضیح داد: انواع چغندر از جمله چغندر لبویی برای درد مفاصل و نقرس مفید است؛ شیره چغندر، سیستم گردش خون را بهبود می‌بخشد و سیستم ایمنی بدن را ارتقاء می‌دهد.
این پژوهشگر گیاهان دارویی خراسان شمالی، از جمله خواص دیگر این گیاه را تولید گلبول‌های قرمز خون، کمک به حفظ سلامت سلول‌ها، کمک به حفظ سلامت کل بدن و کمک به جذب بهتر بسیاری از مواد مغذی ذکر کرد.
به گفته وی، لبو پاک کننده عالی است و می‌تواند معده را شستشو داده و حکم مسهل برای برخی افراد دارای یبوست دائمی دارد.
ایمانی با اشاره به این که بخش‌های خوراکی چغندر لبویی در برگ و ریشه آن است، تصریح کرد: در برگ‌های این گیاه طی طول روز، قند تولید می‌شود و هنگام عصر اگر برگ آن خام خورده شود، کاملاً شیرین است.
وی با ذکر این که چغندر لبویی حاوی مقدار زیادی عناصر معمولی و کمیاب همچون پتاسیم، گوگرد، ید، آهن و مس است، افزود: همچنین عناصر کمیابی مثل روبیدیوم (RUBIDIUM) و کاسیوم (CAESIUM) از عناصر موجود در آن است.
به گفته ایمانی، برگ گیاه به عنوان سبزی خام خورده می‌شود و پخته شده این گیاه غذایی لذیذ و مقوی برای کودکان و خانم‌های ضعیف است.

فواید لبو ، خواص درمانی لبو ، فواید چغندر

 

© بازنشر مطالب یورفان تنها باذکر منبع، مجاز میباشد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

ارسال به کلوب ارسال به فبس بوک ارسال به گوگل ارسال به فرند فید ارسال به فرند فید

 


  
  
<      1   2   3